infoherinrichting restaurant en dakterras van de Koninklijke Bibliotheek van Brussel
jaar2019 - 2020
status winnend wedstrijdontwerp, opgeleverd
plaats Brussel
bouwheer Witlof
fotografie © Kobe Melvin & © agmen
De koninklijke bibliotheek van België, de Albertina, is een bijzonder stuk geschiedenis. Het gebouw werd opgevat als nieuw en krachtig symbool voor de natie en werd tussen 1954 en 1969 opgetrokken naar een ontwerp van Maurice Houyoux en Roland Delers. Naast de centrale ligging in het hart van de hoofdstad, het specifieke stedenbouwkundige geheel van de Kunstberg en de indrukwekkende architectuur van het gebouwencomplex, vinden we binnen de Albertina ook bijzonder waardevolle interieurs. De totaalinrichting van de bibliotheek is een van de meesterwerken van de internationaal gerenommeerde Kortrijkse Kunstwerkstede Gebroeders De Coene, onder leiding van Philippe Neerman. De interieurs zijn functioneel, klassevol en vooruitstrevende, met kwalitatief en hoogstaand meubilair en droegen zo een beeld van vooruitgang en eigentijds prestige uit.
Op de bovenste verdieping bevindt zich de cafetaria met impressionant uitzicht over de stad Brussel. Het warme en rijk gedecoreerde interieur bevat met travertijn beklede kolommen, teakhouten lambrisering, een zwarte mozaïekvloer en gepolijst roestvrijstalen raamverdelingen en maakt de ruimte bijzonder. Ook het los meubilair is van eenzelfde kaliber: de marmeren eettafels op houten frame en de ‘Philips’stoelen met oranje kunstlederen stoffering zijn van de hand van De Coene en werden aangevuld met de Don Albinson stoel van Knoll.
Voor de Brusselse kok Filip Fransen (Witlof) werd de intussen verouderde refter geherinterpreteerd tot de hedendaagse en karaktervolle restaurantruimte ‘Albert’. De bestaande sfeer werd maximaal behouden, waar mogelijk werden de aanwezige elementen in ere hersteld en soms kregen ze een nieuwe bestemming. Binnen dit kader en het orthogonale grid van de kolommen versterken en organiseren enkele nieuwe en vrije elementen het geheel. Gelakt staal, marmer, email en (gepolijste) inox worden toegevoegd aan het bestaande materialenpallet. Samen vormen ze een tijdloos en eigentijds geheel. Een ringvormig groen gelakt buffet slingert zich rondom een van de kolommen en vormt het epicentrum van het restaurantgebeuren. Op de oude inox buffettoog staat een nieuwe blauw gelakte vitrinekast. De relatie tussen de keuken en de zaal werd versterkt door de originele vaste houten scheidingswand te ontmantelen. De waardevolle en geprofileerde houten panelen werden hergebruikt in de nieuwe mobiele paravents die samen en afhankelijk van het programma van de dag enkele deelzones kunnen definiëren. Aan de andere zijde werd de bar gerenoveerd en kreeg ze een eigentijdse aankleding met gepolijste inox. Tegenover de bar zijn ronde marmeren buffettafels ingeklemd rond de kolommen. Deze zullen dienst doen als cocktailtafels bij events, maar kunnen evengoed opgeëist worden door een ijverige student.
De oorspronkelijke tafels en stoelen zijn gerenoveerd en aangevuld met nieuw, grotendeels op maat ontworpen meubilair. Ook de hoge en lage barkrukken werden gemaakt naar een ontwerp van agmen en zijn beiden geïnspireerd op het maatwerk meubilair uit de leeszaal van de bibliotheek. De rood gelakte stalen rabattafels met email blad werken samen met de nieuwe paravents als mobiele ruimteverdelers en zijn veelzijdig inzetbaar. De cafetaria vormt zo een vertroefplek in de stad voor meervoudig gebruik.
In de toekomst zou dit alles zijn vervolg moeten krijgen in de verdere inrichting van het uitgestrekte dakterras. Een opmerkelijke luifel in eenzelfde vormentaal als de interieurelementen zal Albert daarbij de zichtbaarheid vanop de Kunstberg geven die hij verdient.
Jean Wauquelin overhandigt de Chroniques de Hainaut aan Filips de Goede, Rogier van de Weyden, 1448
© Koninklijke Bibliotheek, Brussel
werkhuistekening kolomtafel
werkhuistekening rabattafel © Stiel Atelier